onsdag 27 juni 2012

Pris för slutbesiktning. Inte mycket bloggande på ett tag



Sedan rekonstruktionen och konkursen så har orken och viljan att blogga inte riktigt infunnit sig. Arbetet med att "rodda" ihop det fallna korthuset har tagit allt för mycket tid och ork.

Dock har mycket fallit på plats. Nu har "Tony kakel" gjort sitt och allt är kaklat och klart från och med igår tisdag. Även målningen har kommit långt, även om den inte är riktigt klar ännu då målaren anser att han ska vänta med den tapetsering vi vill ha gjord eftersom han säger att det inte är lätt att lägga golv och lister utan att förstöra något.

Vi har även en hel del saker på plats som ska till att installeras av vvs:arn Christoffer. Särskilt värmepumpen var en smärre bedrift att få hem anser jag själv.

Historien om värmepumpen
I spöregnet i måndags så hämtade jag själv pumpen på Ahlsell. Vikten på 235kg var nog gott och väl 250 med emballage. Eftersom rampen hos Ahlsell inte på något vis räckte ned till min släpkärra så behövde vi lyfta ned den från rampen. Jag skriver vi eftersom jag fick ta hjälp av tre anställda hos Ahlsell för att lyckas. Längden på dryga två meter gjorde att min släpkärra på 2,58 klarade att ta emot den med några decimters marginal på vardera sida.
 Väl vid huset fick jag vänta ett antal timmar på vvs-Christoffer för att få in den. Eftersom det bara var vi två så fick vi först skjuta ned den från släpet så vi kunde tippa upp den för att kunna få på den på den specialkärra han hade med sig. Eftersom pumpen är topp-tung så var försiktighet ett måste så den inte välte i gruset.
Sedan fick vi med gemensamma krafter välta kärran med pumpen på och dra upp den på en sj-pall som första anhalt. Att pallen skulle hålla för ett kvarts ton trodde jag inte på förrän jag själv såg det. Jag hade dock valt ut en relativt ny pall som såg stabil ut. Sedan fick vi tränga in oss i tvättstugan för att tillsammans dra in den. Allt detta gick utan att något repades. Blöt var den, såväl som vi, men repfri. Nu står den på plats och inväntar installation.

Varför nu inte beställa transport kan man ju undra. Detta ingick inte på det konto vi beställde på hos Ahlsell och blev lite väl dyrt då det inte ingick. Normalt sett så kan inte privatpersoner beställa därifrån, men vi löste det ändå på något sätt. Föga kände vi till rampens bristfällighet när beställningen gjordes.

Toaletterna som också beställdes på Ahlsell tog jag i bilen eftersom det inte fanns några planer på att köra dem på släpet tillsammans med pumpen. Det är bra med kombi ibland.


Värmepumpen ligger på släpet i spöregnet i väntan på vvs-Christoffer. Den ska egentligen inte ligga ned med tanke på köldmediet i den, men detta görs tydligen ändå både enligt Ahlsell-personalen och vvschristoffer. Jag såg till att parkera i uppförsbacke så den åtminstone lutade lite uppåt.


Badrumsinredning samt kakelpelaren bakom toaletten. Nu är allt kaklat och klart från och med igår tisdag 26/6.

Tog denna bild när Tony kakel höll på med köket. Nästan klart undantaget fläkten.

Nu när det börjar närma sig inflytt så har vi lyssnat oss för med besiktningsman. Garbo påpekade att KA inte bör användas som sådan då han ska vara så opartisk som möjligt. Eftersom de skrev "bör" så är det ändå något vi har med i planerna. Garbo har dessutom egentligen inte något med det att göra, men gav oss ändå några råd.
På besiktningsman.se så är kostnaden för en sådan 7900kr. Den vi lyssnade med tog 7700kr. Ska som sagt också lyssna med vår KA om saken.

2 kommentarer:

  1. Usch, jag lider verkligen med er! Tänker många gånger på alla som drabbades värst av LB's konkurs. Nu ser ni kanske slutet på allt kaos inom snar framtid, eller ska man säga början på livet! Ni ska ha i alla fall ha beröm för att ni orkar (fastän ni säkert tappat lusten många gånger). Kämpa på! :-)

    SvaraRadera
  2. Tackar för de varma orden. Nog har det varit kämpigt alltid. En person som kommenterar här på bloggen hade tydligen till och med fått problem med sitt jobb på grund av allt pusslande.

    Nog önskar vi att vi hade varit i er sits och klarat oss ifrån detta. Snart kan vi dock gå vidare och försöka glömma alla problem som dök upp i februari och fortsatt ända fram till nu.

    SvaraRadera