fredag 14 september 2012

Huset växer fram

Mycket har hänt sedan senaste inlägget här på bloggen. Vi  har bl.a lyckats få slutbesiktningen godkänd samt faktiskt också flyttat in (10 augusti). Vi har även lyckats tömma vårt gamla boende vilket inte var det lättaste eftersom vi (mest undertecknad) lyckats samla på oss en hel del saker under de tio år vi bodde där. Vi hade augusti på oss och det sista lasset körde jag vid lunchtid lördagen den 1 september vilket tydligen också lagen säger. Senast den 1:e vid lunch ska man vara ute ur sitt hyrda boende.

Med det ovan sagda så är vi tyvärr inte klara med våra hantverkare ändå. Målaren lyckades, trots många försök, inte klara av att få sin entreprenad helt godkänd. Ett antal anmärkningar återstår fortfarande. Vi har inte hört av dem efter den senaste besiktningen så här kommer det att krävas eget engagemang återigen med att få hit dem för att slutföra åtagandet.

En positiv sak, förutom att ha flyttat in, är att vi till slut fått pengarna från Gar-Bo. Det kändes skönt att inte behöva krångla med ytterligare en sak. Fakturor och kvitton skickades in via mail och pengarna dök upp på angivet konto några dagar senare.

Nedan följer några bilder på hur tomten och huset vuxit fram. Jag slängde med lite bilder innifrån också när jag ändå var igång med att slänga in bilder:-)








Första besöket på tomten november 2010


Jag har för mig att vi vid denna tidpunkt, mars 2011, både hade skrivit kontrakt med LB-hus och köpt tomten av kommunen.


Här håller jag som bäst på med att fälla träd på tomten i augusti  innan GrävarArne ska komma för att iordningställa densamma.

Åtta dagar senare ser marken ut såhär. Med maskiner till hjälp så går det fort minnsann.


Den 17 november så kom då huset till slut. Snickarna var allt annat än trevliga denna dag och vädret var kallt men lyckligtvis så regnade det inte.


Inga takpannor på men huset uppe. Fortfarande inget regn trots att det gått ett par dagar.

Nu är huset regnsäkrat med samtliga takpannor på vilket kändes skönt. Byggställningarna är dock fortfarande kvar.


Nu är också byggställningarna borta. Efter detta datum så lämnade byggarna huset för att ägna sig åt andra hus av någon anledning. De kom tillbaka i januari och satte upp innerväggarna samt enklade dem med gipsskivor utan att för den delen sätta fast dem ordentligt innan konkursen var ett faktum....Resten är historia med såväl blod, svett och tårar......

Åtta månader efter föregående bild så är huset i stort sett färdigt. Den misslyckade slutbesiktningen ska gå av stapeln om fem dagar efter att denna bild tas. Målningen utvändigt är dock färdig. Tre veckor senare så flyttar vi in den 10 augusti. Nu står det dessutom ett skjul på marken nedanför/framför huset som hade varit med om jag tagit en bild idag. Eftersom vädret är uselt så struntade jag i det utan tog istället lite bilder inne i huset och lade till nedanför.
Det tog alltså någonstans mellan 4-5 månader längre tid innan vi kunde flytta in än om LB-hus inte hade gått i konkurs.

Tog en bild från TV-platsen i vardagsrummet dags dato. Pappa har återigen varit nere och hjälpt till. Denna gången har köksön, handtagen samt takanslutning ovan kyl och frys varit i fokus. De nyinköpta barstolarna har också fått sig en omgång i form av avkapade ben.




Nu är handtagen till slut ditsatta. Det var lite komplicerat att i en månads tid försöka öppna de mittersta lådorna utan handtag.


Takanslutningen är nu uppe med tillhörande ventil.

Trots att vi nu satt upp en fast köksö så känns köket förvånansvärt rymligt. Skönt med både extraskåp och extrayta.

Länge undrade vi varför det var ett hål utsågat vid ytterdörren. När vi hade slutbesiktningen så frågade vi besiktningsmannen vad det kunde vara. Han kunde då avslöja att vi skulle ha en ventil där. Det är den som jag här sätter upp. Pappa, som fick äran att "trasha" innerväggen, tar bilden. Pappa fick nog äran att göra lite mer än att bara trasha väggen vad gällde ventilen..... Slutfinishen gjorde dock jag som synes.
Reklamcensur råder på denna bild. Därav ser den något konstig ut.
 

5 kommentarer:

  1. STORT bamse grattis till att ni nått fram äntligen. Vi väntar på inbjudan till inflyttningskaffet. Kram från Systern m familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var ju en lång och kurvig väg som du vet.
      Tack för bamsen!

      Radera
  2. Hej hej

    Nice !

    Nu är ni i hamn i alla fall efter mycket om och men. Skönt.

    Önskar er lyckat till framöver och tack för bloggen, skönt att veta att det fanns fler i den här sjuka sitsen.

    Jag fick en avreaktion på allt genom att bygga en egen friggebod under sommaren och fram till ett par veckor, det fick bli min rehabilitering efter det här..

    Ha det !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min reaktion var nog snarare att inte gå in på bloggen på ett bra tag som du nog märker om du tittar in någon mer gång här. Nåja jag svarar ju i alla fall även om det ju kan ta ett tag:-)

      Låter trevligt med en friggebod. Ska själv bygga garage nästa sommar är planerat med min käre far. Vi lyckades ju bra med huset så ett garage blir nog en lätt match hehe.

      Skönt att höra att bloggen inte bara hjälpt oss själva utan även några fler.

      Lycka till i framtiden du med!

      Radera
  3. Hej!

    Jag vill bara visa att det finns en ny webbutik som heter www.aleka.se som innehåller över 8000 lås, brand och säkerhetsprodukter. Tänkte om ni vill gå in och se om det är nåt som passar. Om ni har nån plats för länkar får ni gärna lägga in min länk om ni tycker sidan är bra och relavant.
    Tack på förhand.
    Mvh//

    Hans-Åke på Aleka

    SvaraRadera