tisdag 20 augusti 2013

Nibe F 750 årsförbrukning samt vattenförbrukning under ett år.

Elförbrukning:
Värmepumpen Nibe f 750 när den precis hade körts in i huset av mig och rörmokaren.  Fronten är som synes borttagen av någon anledning vilken jag inte kan minnas.

Den 10 augusti hade vi bott i ett år i huset. Den 16 augusti förra året läste jag av siffrorna på dels den sammanlagda elförbrukningen och dels förbrukningen som gällde enbart värmepumpen. Nu i år när det var dags för avmätning på nämnda datum var det med spänning jag tittade. Vi hade givetvis en ungefärlig siffra, men inget slår ju det exakta:-)
Skulle vi rent av få en lägre siffra än vad vi hade i det gamla huset där vi kämpade med vedeldning som den huvudsakliga värmekällan och där vi vissa vinterdagar kunde ha 11 grader i köket på morgonen? Några 11 grader har vi minnsann inte haft i vårt nya hus inte. Årsgenomsnittet ligger på lite drygt 23 grader vilket väl kan tyckas rätt högt, men varför inte passa på nu när vi kan:-)

Jag läste av siffran och fick fram nedan nämnda årsförbrukning:

Sammanlagd el :
12.410 kwh

Värmepumpen, vilket innebär elförbrukningen gällande golvvärme, varmvatten och ventilation:
7959 kwh

Hushållsel 12410-7959= 4451 kwh

Och jo, vi slog faktiskt elförbrukningen i vårt gamla hus med cirka 500 kwh:-)


Vattenförbrukning:
Jag passade också på att kolla vattenförbrukningen vilken blev 114 m3 för det första året. Den förbrukningen lär nog gå upp en del allteftersom barnen växer upp kan man misstänka..


Altan:

Lägger till en bild på altanen jag håller på att bygga. Stor blir den men det finns ändå inget annat att ha på den sidan av huset. Jag har tittat några gånger på Byggmax-filmen om hur man bygger en altan och försöker härma den så gott det går utefter förutsättningarna som gäller på vår tomt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar