fredag 18 november 2011

Plötsligt händer det...Husresning!





Åkte förbi tomten på kvällen innan själva husresningen och letade efter lastbilarna. Lyckades hitta en av dem. Jag knackade på och frågade om det var ett LB hus han hade på släpet. "En del av det i alla fall" fick jag till svar på bred skånska:-)


Husresningen har börjat. Vi försökte prata bort omlastning av huselementen, men detta var tyvärr lönlöst då ingen ville ta ansvar om det hade hänt något eftersom det var lite trångt att ta sig in på vägen. Ytterligare 15000.- tuffa slantar att hosta upp utanför budget med andra ord....


Helt plötsligt så vinkade lastbilschauffören till mig och frågade om jag hade lust att ta några kort från lastbilen. Ja tack sade jag och hoppade upp med livet som insats.


Husgrunden från en minst sagt udda lastbilsvinkel.


Väggarna till sovrummen och allrummet sätts upp.


En av de tre takgavlarna är på väg att sättas på plats.


Här har vi tagit oss till en plats lite ovanför huset för att ytterligare vinkla till det hela. Inget pulpettak i sovdelen för vår del som synes.


Den sista takstolen lyfts på plats. Tittar man riktigt noga så ser man att vi ska ha ryggåstak i vardagsrummet. Cirka 8,5 timmar tog det att komma så långt.

Ingen lastbil behövdes tydligen mer vilket gjorde att vi kunde ta bilder med endast en byggställning ivägen. Som nämnts tidigare så ska vi ha sadeltak även i sovdelen.


Kisar man riktigt ordentligt så kan man nästan tro att vi redan bor i huset:-) Regnet lyste med sin frånvaro hela dagen vilket ju tacksamt noterades. Imorgon fredag ska taket vara helt täckt. På lördag ska det tydligen regna ordentligt vilket ju inte ska spela någon roll om informationen som vi fått stämmer.


4 kommentarer:

  1. Hej. Jag heter Marie. Jag och min man Micke har följt din blogg. Vi bygger också ett Classic 140 från LBhus. Vi har legat ca 1 vecka efter er under hela byggtiden så det har varit extra intressant att följa din blogg.
    Vi har husresning på tisdag =), jätte spännande!

    Lycka till i fortsättningen, vi kommer självklart fortsätta att följa blogen!!

    SvaraRadera
  2. K-ström och J-dal20 november 2011 kl. 11:24

    Trevligt att ni följer bloggen:-)
    Några funderingar och tips dyker upp i huvudet när jag läser din kommentar.

    *Fundering*
    -Om ni hela tiden legat en vecka efter oss så måste ni också ha varit tokiga på hur lång tid det tagit *hehe*

    *Tips*
    -Se till att INTE stolpa in på byggplatsen vid husresningen som jag gjorde och bara ta kort utan att fråga.
    Jag fick mig nämligen en rejäl tillsägelse av byggledaren på plats att jag minnsann skulle ha frågat innan eftersom det är en byggplats.
    Jag som trodde det var min tomt och mina grejor och mina miljoner....Nu vet jag bättre...Snacka om att lägga sorti på stämningen. Slå i spik kan han har jag förstått, men att ta människor är nog inte hans starka sida.

    Lycka till på tisdag och låt oss hoppas att ni får bra väder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! jag tycker inte att det var konstigt av byggledaren att han reagerade på det sättet. På dom flesta arbetsplatser råder foto förbud. Och vad jag vet om byggplatser så gäller Obehöriga äga ej tillträde.

      Radera
  3. Hej!
    Det har gått väldigt bra! Vi är SÅ lyckliga! ÄNTLIGEN!! Jo visst har det varit en lång väntan, men vi har vår längsta väntan framför oss då vi har köpt ett stommonterat hus. Vi tänker göra det mesta själva...

    Tack för tipset. Vi var extra försiktiga med att beträda byggarbetsplatsen :)

    SvaraRadera