onsdag 14 mars 2012

Något minus för färdigställande. Det ser ändå inte så illa ut för oss.

Jag samtalade igår med ansvarig tjänsteman på Gar-Bo om hur det här med offertinlämning ska gå till. Han lät då meddela att vi var tvungna att lämna in offert på allting, även vitvaror. Detta tyckte vi lät helt uppåt väggarna varpå min sambo mailade VD:n på Gab-Bo och frågade om detta verkligen var möjligt. Idag fick vi svaret och det går att läsa nedan..


Vi tänker referera till priserna på de saker vi en gång beställde av LB-hus som skäliga. Vi hade nämligen fått extra fina vitvaror mot att vi gick med på att vara så kallat visningshus. Allt finns på papper så det är bara att skicka in om vi stöter på patrull.


I dessa påsar ligger termostater, givare osv till golvvärmen. När statusbesiktningen gick av stapeln så kommenterade byggledaren från LB-hus detta med....."Titta här, här har du ju tiotusen liggande, alltid något". Med den kommentaren i huvudet valde jag att plocka ned prylarna i ett par plastpåsar och ta hem dem. Lite onödigt att kanske bli av med ytterligare femsiffriga belopp om det blir inbrott eller något. Detta med tanke på att vi, som så många andra, ju betalat för saker vi inte fått utfört eller levererat.
 Under mitt samtal med Gar-Bo så frågade jag också hur det hade gått med statusbesiktningen och vilka belopp vi hade att röra oss med. Svaret blev allt annat än tillfredsställande:

"Eftersom det är vi som beställt och betalat för den så är det vår inre angelägenhet" Fick jag som svar.....

Den enda förklaringen till det fräcka svaret måste ha att göra med att de inte vill att kunderna ska kunna planera kostnaderna så de ligger precis på gränsen till maxat försäkringsbelopp. Jag blev ju förstås riktigt sur över svaret men fann på råd nästan direkt.....Varför inte ringa upp besiktningsmannen och fråga!
Sagt och gjort så gjorde jag det och fick svar på alla mina frågor med detaljerade summor på olika saker dessutom.
Samtalet var väldigt lugnande för vår del då det visade sig att vi ligger cirka 70.000 minus mot ursprungligt entreprenadbelopp. Då har han dessutom räknat högt sade han.

  I och för sig så kom offerten på kakel och klinker senare på kvällen och ställde till det lite. Den låg nämligen närmare 50.000kr högre än vad besiktningsmannen hade fått fram. Det kan vara så att kakelkillen räknat med våra tillval som vi en gång gjorde. Har inte kollat upp det så noga ännu. Jag tänker dock skicka in offerten och se vad Gar-Bo säger.

I övrigt så är det fullt upp med intagande av offerter från olika entreprenörer.

2 kommentarer:

  1. Hej ()

    hehe näe jag driver inte den bloggen! LBhus var ju rätt stora så det är nog en del som är i vår sits.

    Hursomhaver så hittade jag samma typ av ventiler fr LK systems som på er bild ! De låg i ett omklädningsskåp i byggboden, och det var bara ren tur att jag hittade då boden skall bort.

    Ang offerterna så var jag inställd på att allt skulle lämnas. Men skönt att veta att småskitet inte behöver skickas.

    Frågan då återstår ju :

    Är spärrförbindelsen hävd eller ska man skicka fakturorna till Gar-bo och de betalar ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja är spärrförbindelsen hävd?

      Jag lyckades tillsammans med några elektriker som var i huset för att ge offert, hitta elcentralen som låg under centraldammsugaren. Ytterligare 10.000 hittade med andra ord.

      Den som söker han skall finna:-)

      Radera