torsdag 12 april 2012

Börjar bli lite trött på hantverkare nu...

Listan börjar nu bli lång på hantverkare som inte hör av sig, som helt plötsligt höjer priserna, som ska operera sig mitt under arbetet (sant), som backar ur när allt är godkänt och klart, som inte hör av sig....visst ja det sista hade jag nämnt, men det tål verkligen att nämnas igen...

Senast igår så krånglade det till sig med den vvs:are vars offert vi fått godkänd av Gar-Bo. Helt plötsligt kan han inte ta jobbet då han lyckats landa ett 1-årigt kontrakt på ett ställe i Göteborg. Han skulle för övrigt komma nu på måndag var det bestämt och bocka ut rören ur väggarna vilket nu inte sker. Han sade att han hittat en annan kille som var redo att ta över offerten.

Den cirkus som sedan följde under gårdagskvällen med telefonsamtal fram och tillbaka orkar jag inte delge i sin helhet här på bloggen.
I korthet så hävdade originalkillen helt plötsligt att han räknat fel på offerten och att den nya nu vill höja priset till det som det egentligen ska vara, cirka 25.000 mer.
Allt kändes jättekonstigt eftersom mina egna uträkningar gjorde gällande att också hans stämde på pricken.


När jag sedan fått lugna mig lite kom jag på vad det egentligen var som den nya ville återställa. Det var den materialrabatt som vi fått från den första på dryga 20.000. Den nya var nog inte det minsta intresserad av att ge oss en sådan. Jiddret med att den första räknat fel köptes inte för fem öre...
Jag behöver knappast nämna att vi inte tänker gå vidare med någon av dem...Nytt offertförfarande gällande vvs med andra ord...

När jag orkar ska jag för övrigt också redogöra hur kontakten med originalsnickaren, original vvs:aren samt original elektrikern fortlöpt.

Det kanske löser sig med vvs:are ändå eftersom jag idag sett till att kontakta en annan som tidigare lämnat offert och som dessutom kan de veckor vi vill.
Nu återstår bara att speca upp den och få den nya godkänd av Gar-Bo. Detta kan vara nog så krångligt har vi fått lära oss då vi fick sätta igång med rena mailcirkusen för att få kakelkillen godkänd. Vi fick ta in sammanlagt tre offerter för att visa att priset som den första gav oss var skäligt..



Lite tomrör till elcentralen kan ju visas upp medan elektrikern vilar upp sig efter sin operation som han helt plötsligt nämnde att han skulle genomgå mitt under arbetet. Han skulle operera åderbråck vilket ju iof inte ska vara så lång återhämtning på. Arbetet ligger i alla fall nere några dagar vad det verkar. Vi är ju vana vid att arbetet vid huset står stilla så för oss känns det helt normalt (ironi).


8 kommentarer:

  1. Usch! Tycker verkligen synd om er. Det var precis detta man inte ville någon skulle utsättas för. Hoppas det löser sig och att de gör ett bra jobb när de väl kommer!

    SvaraRadera
  2. Jo vi får hoppas de gör ett bra jobb när de väl kommer. Det är inte utan att man önskar man hade varit i era kläder med färdigställande precis innan konkursen.
    Hade inte snickarna dessutom lagt ned jobbet under hela december, alltså innan allt var ett faktum, så hade vi ju kommit mycket längre än vad vi nu gjort..

    Med lite ironi så kan man kanske säga att vi hade nått lika långt om jag snickrat varenda bräda själv och gjutit varenda kvadratmeter grund med hink och spade..Med bruten arm...

    SvaraRadera
  3. Hej på er ! ()

    Vill bara lägga in att gör en fuktmätning på plattan för att se om den e torr eller inte.

    Våran var inte det, rest 1:a dec och fuktprov gjordes den 2:a april. Så där går det ytterligare tid.

    Nu har vi en el-panna som värmer slinger och drar ut fukten nedifrån. Förhoppningsvis så tar en månad högst innan de kan börja med badrum & tätskickt i klädvården.

    Men kolla upp det innan ni sätter igång så kan värmen vara igång i alla fall och torka upp.

    SvaraRadera
  4. Jo vi har diskuterat den eventuella fukten i plattan men hoppas att den ska vara torr när det är dags för våtutrymmen.

    Din kommentar ger dock anledning till viss oro. Jag tar gärna emot priset på din fuktmätning.

    Ett par saker som talar till vår fördel är att vårt hus restes ett par veckor innan ert (17 nov) och att vår kakelkille är bokad till 4 juni.
    Utan att vara expert så känns dryga halvåret som tillräckligt.

    SvaraRadera
  5. Jag var säker på att vår platta var torr också, herregud 4 månader men ack så fel man hade. Den skall ner till 85% fuktighet för att det skall läggas tätskickt på.

    Det är klart, 6 mån hade kännts tryggare men... Jag vill inte ni ska råka ut för att tätskicktet släpper då fukten inte har någonstans att ta vägen. Kontrollerar ni det nu räcker tiden till för att plattan garanterat är torr till den 6:e. Det är en skön känsla att veta att fukten drivs ur de nedersta lagren och inte ställer till det så att säga.

    Jag kontaktade OCAB som gjorde en fuktmätning med borrprov och saltlösning på två ställen och sen tar det ett dygn.

    Är inte hundra på vad det kostade men mellan 2-3000. Har ej fått fakturan ännu. Kan maila dig hur svaret såg ut, vad har ni för mail ?

    Vet ej hur LBhus hade löst problemet då vi skulle haft inflyttning idag den 19:e (tjoho) men jag antar att de hade kommit igång med golvvärmen och öst på. I annat fall så hade det varit katastrof.

    I övrigt går det vägen men vårat bygge, vilket är tur då vi kommer att bo i ett rum hos min mor fr o den 30:e denna månad. Det har även löst sig med alla offerter till Gar-bo.

    SvaraRadera
  6. Ett rum hos din mor säger du..Tur för er att du har sådan snäll mamma:-) Vi tvingas ju bo i ett hus från 1860-talet fram till flytt. Fast det har vi ju iof gjort i cirka tio år nu så vi börjar bli vana...

    Jag ger inte ut min vanliga mail här på bloggen eftersom den är lika med mitt namn.
    Min reservmail däremot är rattens@gmail.com. Jag ser fram emot priset om du känner för att delge det.

    SvaraRadera
  7. Hej !

    Hur går det för Er ? Mailade för ett tag sedan vet ej om ni läst det!

    Vi själva har väl alla igång med det är trissel och trassel som vanligt med byggare, att säga ett inflyttningsdatum med samordning KA-Kommun-Besiktning mm är jättesvårt.

    EN grej jag börjat tänkt på är målningen utvändigt!

    Mest för att skyddsbehandling av lbhus inte håller hur länge som helst, sen kan det vara skönt och ha det gjort.

    Vet man f.ö. hur pass bra panelen grundades i fabrik ? Måste man grunda igen eller räcker det med täckfärg ?

    Ha det !

    SvaraRadera
  8. Jag kontaktade min gamla säljare, och fick svar, denne är bjuden på kaffe när allt är klart är det sagt nämligen.

    Huruvida man har råd med malt kaffe eller har några koppar kvar efter magasinering, alternativt ej totalt utbränd och ej orkar ens brygga det låter vi framtiden utvisa.

    Hursomhaver så är visst husen levererade grundade, och det med Alcro bestå serie. Mer info finns faktiskt i driftspärmen vi fick. Det skall alltså räcka med täckfärg och så voila.

    Alltid nåt lbhus !

    SvaraRadera