fredag 24 februari 2012

Byggledaren ringde. Konkursboet färdigställer inte vårt hus.

Idag fredag så ringde då vår byggledare för att meddela sig med oss om hur det går och vad vi ska göra nu. Han rådde oss att skicka in en skadeanmälan till Gar-Bo (redan gjort) samt prata med dem om en statusbesiktning (inte gjort men kommer att göra, var så säkra...) .....Redigerat.....Man behöver inte ta kontakt med Gar-Bo om statusbesiktning. De tar kontakt med oss byggherrar istället. När jag ringde dem så blev den person jag pratade med där nästan förbannad över all den olika information som går ut från olika byggledare just nu.
Han sade till mig att han precis skrivit ett brev till de som bygger med LB-Hus som kommer på måndag, senast tisdag, om vad som gäller angående statusbesiktningen. Bara att vänta några dagar till alltså....Luttrad är ordet....

Byggledaren sade att ytterligare ett telefonmöte ska hållas på måndag 27/2 och att han kommer att ha ytterligare besked efter det mötet.

Lite förvånande, men också roande, tog han upp denna blogg och den bild på Victor Muller som jag lade ut när företagsrekonstruktionen var ett faktum.
Han hade skrattat gott när han såg den. Han kände sig lite som Victor Muller sade han. Jag kontrade dock och påpekade att det nog är LB-Hus VD som ska känna sig så och inte han.


Den förhoppning jag hade när jag första gången lade upp denna bilden om att det inte skulle gå lika illa för LB Hus som för SAAB kom på skam...Det kan ju faktiskt till och med gå sämre i den bemärkelsen att ingen vill köpa upp konkursboet. Det är dock inget vi får hoppas. Jag har nämligen ingen lust att behöva lägga upp denna bilden en tredje gång...Det kan bli tjatigt..
 Byggledaren frågade också om vi läst det brev som författats gemensamt mellan LB-Hus konkursbo och Gar-Bo. Det hade vi förstås. För er som inte gjort det lägger jag ut en länk här nedan:

http://www.ackordscentralen.se/sites/default/files/pdf/lb-hus_1.pdf

4 kommentarer:

  1. Hej

    hur går det för er ?

    Fick reda på att det i mitt hus aldrig hanns isoleras på vinden.

    Kan vara ngt för er att kolla up vid stundande statusbesiktning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På onsdag nästa vecka ska den så omtalade statusbesiktningen bli av, om vi kan få tag i nyckeln vill säga.

      Med din kommentar i huvudet så påtalade jag faktiskt isoleringen på vinden för besiktningsmannen när vi pratade på telefon igår kväll. Det är givetvis en av de saker som ska kollas upp.

      Hoppas allt flyter på också för er. Det gäller att inte glömma något av det som besiktningsmannen vill se till mötet.

      Radera
  2. vi fick ett förslag på besiktning den 20:e. Jo tjena...
    De gör vad de kan för att ändra det. Gar-bo gör vad de kan, jag har fått den känslan.

    Beträffande huset så ska lb-hus lämna över ett "kompendium" nästa vecka med info om kontrakt med UE samt nycklarna.

    Ni verkar ha fått en väldigt bra och koordinerad arbetsledare. Vår första blev varslad och försvann och ersättaren fick vi tag i i dagarna. Vi har så att säga stött på patrull och lappat ihop knapphändig information
    från 3 parter samt hållt oss uppdaterade fr forumet.

    Hursomhaver kommer ju denna process att vara över snart och då återstår det ju faktiskt arbetet med att lappa ihop kåken.

    Där vill Gar-bo att vi skickar in offerter som de godkänner, håller man sig till avtalets ursprung så kan beloppet rinna över och då täcker de merkostnader upp till 10%. Detta känner ni säkert till.

    Min specifika fråga som jag riktade lite ironiskt var *kommer ni på alla återstående 75 husbyggnationer jämföra att det valts samma badkar som i avtalet tex*, och det svarades att det inte finns resurser för det utan att det kommer att överblickas och jämföra pengamässigt. Så moneytalks ! Grundidén kvastår ju dock att vi som fick som valde x-luckor eller spottar till köket har rätt att färdiställa huset med de val som gjordes och finns antecknade i kontraktet men man kanske inte behöver följa allt slaviskt utan det finns utrymme för variationer så länge som kronorna inte rinner iväg.

    Då första steget blir att ordna med elen hade jag mitt i allt helvete en kul tanke om ett uttag i vardagsrumstaket för att kunna dra en hdmi-kabel samt nätkontakt till en framtida projektor tex.

    I övrigt skall jag nu be om plyfa till innerväggarna till mina nya entreprenörer, det hade LB inte i sin grundutförande och det kostade skjortan att lägga till det. Isolering valde vi dock till vid tillvalsskrivandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eluttag i taket känns hur rätt som helst!

      Du har inte tänkt ha kvar din ursprungliga entreprenör?
      Vi står i valet och kvalet vad gäller det eftersom han verkar bli rätt dyr.

      Känns lite surt att man själv ska behöva jaga nu. Man kunde ju lika gärna ha beställt bara stommonteringen. Det hade ju i detta läget faktiskt varit enklare.

      Radera