fredag 17 februari 2012

LB hus konkurs....Varit i kontakt med både Gar-Bo och byggledaren.

Trots att LB hus nu gått i konkurs så verkar det som om kanske konkursförvaltaren kör vidare med de hus som nästan är färdigställda (vårt bland annat).

I kontakten med Gar-Bo fick jag en hel lista på vad som ska göras om nu inte konkursförvaltaren väljer att köra vidare med just vårt hus.

Listan:
-Ta kontakt med KA och kolla läget, statusbesiktning, ta bilder inne i huset för att skicka till Gar-Bo. Om nyckeln befinner sig hos någon underentreprenör så är det bara att säga till om den.

-Inte betala några fakturor i dagsläget.

-Ta kontakt med konkursförvaltaren och lyssna vad som gäller för respektive hus, om han väljer att köra vidare eller inte.

-Om bygget stoppas så ska man skicka in en skadeanmälan som finns på Gar-Bo:s hemsida, samt en kopia på skadeanmälan som tydligen KA ska veta hur man fyller i. Dessutom ska man skicka in en kopia på samtliga fakturor samt betalningsplanen som finns i entreprenörskontraktet.



Kontakten med byggledaren:
När jag var i kontakt med byggledaren så sade han, tvärtemot vad Gar-Bo sade, att han fortfarande är vår kontaktperson och att det är honom och inte konkursförvaltaren vi ska prata med nästa vecka. Han sade också att de vet mer i mitten på nästa vecka hur det blir. Vi bestämde också att vi ska höras då för vidare besked.
Som vanligt så lät han positiv och på honom verkade det som om vi låg bra till för en fortsättning. Han kommer i alla fall att jobba hårt för det. Självklart så vet han knappast mer än någon annan i nuläget vilket han också påpekade.
Vi börjar bli luttrade vid det här laget och tror på´t när vi ser det...Som man säger....

Nu har även Svenska Dagbladet uppmärksammat konkursen på sin websida:

http://www.svd.se/naringsliv/lb-hus-gar-i-konkurs_6858353.svd

8 kommentarer:

  1. Hej.
    jag heter Marie och jag har skrivit ett inlägg i din blogg tidigare. Vid husresningen om jag inte minns fel. Då var det andra tider...

    Det här med konkursen känns helt overkligt :(
    Men nu är det ett faktum, och det är bara att hoppas på det bästa.

    Vi har köpt ett stomrest hus så vi jobbar vidare själva med elektriker och rörmokare...
    Dock har vi ju massor med material som vi inte fått ex kök, värmepump, braskamin samt lösulls isoleringen i taket m.m. så vårt bygge kommer också snart stanna av då vi inte kan jobba vidare...


    jag ville egentligen bara tacka för listan ifrån Gar-Bo! Och jag kommer fortsätta att följa din blogg...

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Hej (hej)

    hittade denna info från garbos hemsida vid skadeanmälan,
    verkar ju rätt tydligt vad man skall göra.

    Det känns som lite every1 for himself i detta läge. Att hoppas att LB tar ansvar genom engagerade arbetsledare/ledningsgrupp nu är ingivande men egentligen poänglöst då de inte har några skyldigheter gentemot någon längre. Correct me if im wrong please.....

    http://www.forsakring.gar-bo.se/index.php/information-till-gar-bos-kunder-som-bygger-med-lb-hus-2/

    SvaraRadera
  3. Hej Marie
    Jo jag kommer givetvis ihåg dig och ditt inlägg:-)
    Så länge ni inte betalat för sakerna ni inte fått så är det ju egentligen inte något problem.
    Problemet kan ju vara att de saker ni ännu inte fått kan bli dyrare då ju LB-hus säkerligen haft bättre priser än vad gemene man kunnat få.
    Men det är ju det som Gar-Bo är till för vad jag kan förstå.

    För vår del så hoppas jag att konkursförvaltaren tar över och driver bygget vidare för att få in pengar till konkursboet.
    Lycka till ni med!

    Anonym:
    För det första så måste jag säga att hejet inom parentes gav oss ett gott skratt här hemma:-)

    I övrigt så är det ju som du säger att nu är det var och en för sig själv som gäller. Hoppas bara att konkursförvaltaren driver byggena vidare för att få in pengar till så mycket skulder som möjligt (som jag skrev ovan).
    Några engagerade arbetsledare/ledningsgrupp kan ju vara svårt att hitta i dagsläget kan man ju misstänka. Jag tänker inte "correcta" dig i ditt uttalande om att de inte har några skyldigheter mot någon längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej igen!

      lol ang parantesen.

      Jo, min sambo har ringt LB avdelningen här i stan utan att lyckas. Vi undrar mest om att KA ska ha nyckeln för att fotografera status färdigställandestatus.

      i Bromölla svarar dem idag f.ö. att de inte vet något.

      Garbo har meddelat mig att man skall göra den där skadeanmälningen asap. Och bifoga det de begär, ritningar, betalningsplan mm
      Jag frågade även om det hört något under dagen om konkursen men de hade dem icke, dock att de trodde det skulle vara ngt möte mellan parterna imorgon.

      Ang konkursen så går överskottet ut enligt en bestämt tur-ordning.
      Högst prio har konkursförvaltaren, sedan är det pantsatta tillgångar/hypotek, redovisning & revision, banker, samt oprioriterade som de kallas leverantörerna.

      Vart vi kunder kommer med i bilden är oklart, typ efter leverantörerna , *flin*

      Radera
  4. Ok då har vi tydligen fått lite olika info från Gar-Bo vad det verkar.
    Hon jag pratade med sade att om inte konkursförvaltaren väljer att gå vidare med vårt hus så ska vi i så fall lämna in det de begär. Inte asap alltså. Vi funderar dock på att fixa det ändå så som ni fått förklarat för er.

    Jag ska dessutom ringa Gar-Bo igen imorgon. Typ fråga samma saker jag redan gjort och se om svaren blir likadana som förra gången.

    Lite missförstånd där om KA och nyckeln. Det jag fick veta var att vi skulle hämta nyckeln från entreprenören och tillsammans med KA gå in i huset och fota väggar osv så de får sig en bild av hur långt det kommit.

    SvaraRadera
  5. Jag ska fylla i skadeanmälan under kvällen och låta sambo ta a3 kopior på ritningarna på hennes jobb och sen posta det direkt då jag ej kan fixa det från mitt.

    Sedan mailade jag även vid 14-tiden den e-postadressen under nyheter på LBhemsidan, om det kommer att komma information om vi som drabbade husägare och vad man skall göra härnäst.

    Inget svar ännu, men jag anar att det kommer ett brev i slutet på veckan, helger är ju heliga s.a.s. så det lämnar dem egentligen en dag av förvirring på husföretaget.

    Jag kanske går händelserna i förväg men det känns ju bra att göra vad man kan.

    God kväll på Er.

    SvaraRadera
  6. Har väntat sedan före jul på "leveransen" från bromölla så att snickarna skulle kunna slutföra bygget av huset.

    Har nu fortsättningsvis hört samma klyscha från december varje vecka fram till,rekonstruktionen,konkursen,och nu efter konkursen.

    Snickarna har sagt att det skulle ta max 4 dagar att färdiställa huset bara dom fick "leveransen."

    Nu har sanningen kommit i kapp den sk, leveransen från bromölla har blivit "plundrad".I stället för att de få saker som skulle läggas till har lagts till så har man i konkursens namn plockat grejer istället från " leveransen" för att färdigställa andra hus mer lokalt. Ändå föder man oss med att bara leveransen kommer så kör vi igång.Nu ska konkursboet bygga klart när "leveransen"kommer. tilliten är under marknivå tyvär.

    lycka till alla andra önskar för er att det går vägen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du vi fick en sedel av vad som finns kvar i Bromölla. Där stod att dörrarna inte kunde levereras av någon anledning...Anledningen är givetvis att de skickat dem till ett annat bygge som du säger.

      Jag gav dem i vilket fall som helst ett skambud på det som fanns kvar och de nappade hehe.

      Radera