onsdag 16 februari 2011

Information angående de priser vi fått

När jag själv var i början av husprojektet och letade priser för glatta livet tyckte jag mig alltid bli besviken på att ingen ville återge de summor de faktiskt betalat. Förståeligt kanske eftersom man kan misstänka att åtminstone några av dem som läser bloggen är bekanta till de som skriver. I detta fallet hade jag tänkt försöka vara relativt anonym och kan därför återge de priser vi kommer att få betala/har betalat.

Vi bygger som sagt ett nästan nyckelfärdigt classic 135 med öppen planlösning och med sadeltak istället för pulpettak eftersom vi inte gillar funkisstilen som kommer med pulpetstuket. För detta kommer vi att få betala 1.786.000 kr. öppen planlösning är billigare än stängd eftersom det ju inte är lika mycket material som behövs. Även sadeltak blir billigare av någon anledning. Det blir iof inte många tusenlappars skillnad på någon av dessa saker.

Jag tänkte spalta upp lite summor för att göra det enkelt att se istället för att placera dem mitt i en text någonstans.

Tillägg för Ryggåstak: 39.120 kr
Förberett för kommande kamin, uteluft: 2.250 kr. (Att låta LB-hus sätta dit en kamin skulle kosta någonstans runt 50.000 kr vilket vi inte valt att göra).
VA-anslutning: 110.000 kr cirka
El-anslutning: 20.000 kr cirka
Tele-anslutning 12.000 kr cirka
Lagfartskostnaden blir 10% på köpeskillingen av tomten plus en fast kostnad på 1125 kr.
Pantbrev blir 2% på den sammanlagda produktionskostnaden.
Bygglov, byggsamråd m.m blir cirka 25.000 kr.
Byggström beräknas till cirka 15.000 kr
Kvalitetsansvarig beräknas till cirka 12.500 kr
Schaktningskostnaden fick vi ett pris på cirka 150.000 kr. (Dyrt tyckte vi och ska kontakta någon annan.
Avdrag för markkostnad eftersom det ju ingår en del makadamm/singel som standard hos LB-hus 90.200 kr (150.000-90.200=59.800).
Isolering av innerväggar kostar 300 kronor per löpmeter (revidering).
Denna lista kan komma att revideras när jag kommer på fler kostnader. För de finns kan jag lova..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar