måndag 30 maj 2011

700 kr i timmen tar grävkillen.

Pratade med en ny grävkille i fredags som angav ett timpris på 700 kr. Han trodde det skulle ta knappt en vecka att fixa till tomten så kantelementen kan komma på plats inför gjutningen av plattan. Dessutom frågade han mig hur mycket jag själv hade tänkt att hjälpa till.
Detta kom helt överraskande för mig eftersom ingen av de tidigare två en nämnt något om att jag själv kan hjälpa till för att sänka kostnaderna. De andra två har heller inte angett något timpris utan bara ett fast pris vilket blir dyrare har jag förstått.
Den andra grävkillen har iof nämnt att jag kan komma undan billigare om jag betalar per timme, men LBhus egen grävare nämnde minnsann inget om det utan bara det fasta priset.

Den senaste grävkillen jag pratat med har en liknande maskin.

I vilket fall som helst så blir ju 700 kr/tim gånger cirka 40 timmar (en arbetsvecka) 28.000 kr i ren arbetskostnad.
Om vi väljer att inte hjälpa till själva och han i så fall måste ta med någon annan, så tar hjälpredan 350 kr /tim i cirka tre dagar vilket gör 350 * 24 =8.400 kr.
Väljer vi att hjälpa till själva så sparar vi med andra ord någonstans mellan 8000-9000kr.

Ett annat scenario är tydligen att han själv hoppar ur grävskopan för att göra de saker som det är tänkt att antingen vi eller hjälpredan ska göra. Då tar det ju längre tid för honom att blir klar för en extrakostnad á 700/tim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar