torsdag 5 maj 2011

Pristillägg för att få rostfritt i köket. Färg och tillvalsmöte i väntan på att bygglov blir beviljat.

Hade en "intressant" mailkonversation med vår säljare idag som jag tänkt lägga ut lite senare här på bloggen. Inte särskilt underhållande eller viktigt för någon utomstående kanske, men kan vara kul att ha för för oss själva.
Konversationen handlade i stora drag om att vi inte får isoleringen i innerväggarna gratis minnsann. Precis som jag trott fast det lät lovande i början...Den handlade också om att vi ändrade oss när det gäller köket och väljer vita vitvaror istället för rostfria sådana. En extra kostnad på 16000 kr kommer till om man vill ha rostfritt. En sådan summa bara för att få rostfritt istället för vitt har vi ingen lust att betala.

I övrigt så ska vi ha färg och tillvalsmöte med säljaren medan vi väntar på att bygglovet ska behandlas och bli klart. "Det är att föredra" som han sade till mig i telefon idag.
Det är med andra ord nu som de där extrakostnaderna kommer dyka upp såsom isoleringen i innerväggarna jag skrivit om tidigare. Även spottar, extra dörrar och andra fönster kommer att få läggas till på listan. Bara dessa fyra saker kommer att gå på cirka 32000 kr.

Min syster, som jobbar med dessa saker, sade i början av detta projekt till mig att jag ska lägga på någonstans mellan 10 till 20 procent på det priset som man först kommer fram till, så får man den korrekta summan. Detta inkluderar även garage iof. Det stämmer mycket väl har jag kommit fram till.

3 kommentarer:

  1. Hej igen! :-)

    Vi resonerade precis som ni gällande vitvarorna, kändes som en helt för stor utgift för att få rostfritt. Vi ska ju dessutom ha vita luckor så det passar ju bättre in med vita vitvaror då!

    Isolering har vi också valt till, tror vi hamnade runt 10.000:- för hela huset (159 m²), ska kolla det när jag kommer hem faktiskt!

    De vet i alla fall att de kan ta betalt, det gäller verkligen att prioritera. framför allt sånt man absolut inte kommer ta sig för att göra i efterhand i ett nybyggt hus, som just isolering.

    SvaraRadera
  2. Intressant med prisuppgiften på 10000 för er. Jag räknar och hoppas på cirka hälften för oss nu när säljaren tuffade till sig och inte bjöd på det.

    Just prioriteringen känns svår eftersom man ju egentligen inte vet vad som komma skall.
    En sån sak som isoleringen hade ju gått att prioritera för få på köpet om man dealat i början, innan de fått en på kroken så att säga.

    SvaraRadera
  3. Checkade prisuppgiften vi fått gällande isolering av hela huset. Först hade vi valt ut de väggar vi tyckte var viktiga för att komma ner i pris och då fick vi pris på ca 7500:- men när vi pratade med säljaren så berättade han att de hade ett färdigt pris på alla innerväggar för 9300:-, då tyckte vi att det var lika bra att köra på det istället!

    Jag blir så förbannad bara, för nu hamnade vi i konflikt med LB-hus gällande badrumsinredningen. Från början ville vi ha pris på ett möblemang som vi då trodde vi ville ha. Sen när vi var på färg och tillvalsmötet så sa jag att vi hade ändrat oss gällande vissa detaljer. Då hade han redan angivit det vi frågat pris på utan att vi sagt att det var det vi bestämt oss för, dock kunde han få igenom ändringen eftersom de ännu inte gjort internordern i Bromölla. Då hade vi valt att själv leta spegelbelysning och att LB-hus då monterar den, men så hittade vi en spegel med inbyggd belysning och ville då ta bort den ena spegeln frän besställningen men det gick inte. Jag blev förbannad och "krävde" att de skulle fixa det, och då kom de med ett skambud att de kunde ta bort den ur beställningen och att vi då "fick tillbaka 710:- inkl montering" och så sa de att LB-hus inte monterar upp produkter som inte är inköpta från LB-hus eftersom det kan påverka garantin.

    Vi kontaktade vår KA och han sa bara att kör påsen beställningen ni gjort men köp den spegeln ni vill, ha så fixar vi det när det är dags att montera upp den och det ska då inte påverka någon garanti! Sån tur att man fått tag på en bra KA!

    Oj det blev en lång kommentar...
    Hoppas det löser sig för er, men va lite tuff mot dom! ;-P

    SvaraRadera