onsdag 11 maj 2011

Tips om att ringa kommunen. Många bygglov sista veckan i april

Ringde kommunen idag för att lyssna lite om hur det går för vårt inlämnade bygglov. Jag fick då klart för mig att det kom in ganska många fler bygglov än normalt den sista veckan i april eftersom priset ju höjdes med 50% i månadsskiftet. Den sista veckan innan prishöjningen kom det in 110 bygglovsanmälningar mot normalt 35 under högsäsong i Borås. Bara på fredagen, alltså den sista dagen, kom det in 50 stycken.

De hade med andra ord inte ens hunnit titta på vårt. Jag fick dock damen som jag pratade med att faktiskt ta upp just vårt ur högen för att försäkra mig om att det kommit in som det ska eftersom en annan person lämnade in det åt mig (som om jag inte visste att det kommit in...). Det kan ju kanske innebära att vårt behandlas lite snabbare:-)
Tipset blir alltså att ringa kommunen för att "kolla" att det kommit in som det ska så de lyfter just ert från högen. Vem orkar lägga tillbaka något mitt i när man kan lägga det längst upp...Det lär nog ändå ta lite extra tid med tanke på de mängder som kom in i slutet på april.

I övrigt så börjar allt lösa sig med anlitade personer, bankbyte och övrigt. Vi ska försöka ha mötet om färg och tillval med säljaren i början av nästa vecka.

Inga bilder i denna post, men vill verkligen lägga upp en bild på vår tilltänkta grävkilles nybyggda megahus som jag besökte i förrgår för att ge honom inplaceringskarta och planritning så han kan ge mig ett exaktare pris. Detta hus är också ett enplans men 45m2 större än vårt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar