söndag 27 mars 2011

Pris för att isolera innerväggarna

Ytterligare information angående priser jag fått fram är ju den om hur mycket det kostar att isolera innerväggarna, något man ju nästan tror ingår vilket det alltså inte gör. Det jag fått fram är från en annan blogg där de beslutade att isolera dessa precis innan väggarna spikades igen. Priset jag fick mig meddelat var 300 kronor löpmetern och de isolerade bara 16 löpmeter. Det blev ändå rätt mycket tydligen. I stort sett hela sovdelen runt allrummet och mellan sovrummen samt toaletten i allrummet isolerades. Det som inte isolerade och som de tvekade lite om var runt tvättstugen. Detta kommer vi absolut att isolera för att slippa höra såväl tvättmaskin, torktumlare och värmepump.

8 kommentarer:

  1. Lycka till med ert bygge!
    Isolering.. Vi betalade nästan 11.000:- för att få övervåningen isolerad, 77m2. Materialet skulle kostat oss en dryg tusenlapp om vi hade fått göra det själva och köpt isoleringen på Byggmax. Resten var arbetstid = ca 40 timmar!
    På ritningarna är väggarna fullisolerade och i verkligheten är det 45 mm.
    I väggen mellan badrum och sovrum så la man isoleringen mellan avloppet och badrummet istället för mellan avloppet och sovrummet. Det påminner nästan lite åt Finlandsbåtens toalett när någon spolar.

    Det ska bli kul att följa ert bygge. Hoppas ni har tur med snickarna för husen är mycket bra.

    Hälsningar Peter

    SvaraRadera
  2. Jag pratade med någon som tydligen ska kunna det där med att isolera innerväggar för ljudets skull.
    Han sade att man faktiskt inte ska isolera hela mellanrummet utan lämna lite luft emellan. Tydligen ska luften i sig hjälpa till att hindra ljudgenomträngning. Så när det gäller isoleringens djup så kanske de gjort rätt.

    I övrigt så är ju överpriser något man får leva med om man bygger hus har jag förstått, ju mer insatt jag blivit.

    SvaraRadera
  3. Man får även en bättre ljudisolering med en extra gips (förhörs salar hos polisen har 3 lager)
    I övrigt tycker jag Peters idé är bra med byggmax.

    SvaraRadera
  4. Hej! kul att få lite kommentarer tycker jag:-)

    Jo byggmax är ju något jag själv funderat på, men som Peter skriver så handlar det ju om att man ska få eller inte enligt kontraket (misstänker jag). Hade jag sparat cirka 10.000 så hade jag gärna själv tryckt dit isoleringen. Kan inte ta många timmar det inte...

    SvaraRadera
  5. Kollar runt på husbloggar eftersom vi själva bygger ett classic 135 från lb hus. Men nu är jag förbryllad....om jag fattade det rätt så följer ingen som helst isolering med till era innerväggar?
    Det gjorde det nämligen till vårat hus så vi har inte betalat en krona extra för det. Det var precis på håret att isoleringen räckte även fast vi tagit bort väggen mellan klädkammare och stora badrummet, men den följde dock med utan påslag. Men Lb hus är svåra att ha att göra med, det konstaterade vi direkt när kontraktet var skrivet.
    Lycka till med erat bygge!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla kommentarer och lyckönskningar som hittills inkommit. Den senaste kommentaren angående gratis isolering i innerväggarna är något jag absolut kommer ta upp med vår säljare. Jag är tyvärr inte världens bästa förhandlare, men man kan ju alltid försöka. Detta känns nämligen absolut som något säljarna kan deala med. Önskar bara att jag fått reda på detta tidigare, eller helt enkelt tagit reda på det tidigare.

    SvaraRadera
  7. Jag har kollat runt på olika husbloggar och en sak jag har lagt märke till är att det ofta har förekommit att det vissa har fått betala för har andra fått på köpet. Lbhus verkar inte ha nån större koll eller fasta prisuppgifter på många saker. Det var jag som skrev inlägget om isoleringen som följde i priset och som jag skrev så bygger vi för fullt just nu. Kan inte säga att jag är nöjd med lbhus och hade jag kunnat göra om detta så hade jag inte valt dom. Våran försäljare slutade svara i telefon och hörde inte av sig och de flesta gånger jag har ringt till lbhus har jag möts att deffensiva och otrevliga människor...speciellt när jag har tagit upp nå som varit galet. Dom försöker slingra sig och argumenterar alltid att eftersom vi inte sa till vid besiktning eller innan vi började montera tex köket så har vi godkännt allt. Vi bygger stommontage och gör jobbet själva och det är inte så lätt att tänka på varje detalj förrän man ska sätta upp det å då märker att det är fel såsom tomrör som sitter fel eller delar som inte stämmer. Nu är dock sista fakturan till dom betald och förhoppningsvis slipper vi ha med som att göra i framtiden. Det är så trist när ett så stort företag har en så otrevlig attityd. Hoppas ni blir bemött bättre än vad vi har blivit...den tid och energi det har krävts för att tjafsa med dom önskar jag ingen.

    SvaraRadera
  8. Till anonym....Usch nä det låter inget vidare tycker jag. Skulle vara kul att veta var du byggt någonstans i Sverige och om du också har en blogg? Hoppas som du säger att vi får det bättre. Vi bygger ju nästan nyckelfärdigt och det hoppas jag borgar för att de inte kan slingra sig så mycket som du säger de gjort för er. Vår säljare verkar tyvärr inte heller vara så snabb att höra av sig. Ännu så länge så svarar han i alla fall när jag ringer..

    SvaraRadera