tisdag 29 mars 2011

Tveksamheter inför vissa personer.

Känner mig lite tveksam inför åtminstone ett par personer jag nu har kontakt med gällande byggprojektet. Mäklardamen för tomten har jag känt misstro inför redan från början då hon varit alldeles för smörig och dessutom faktiskt är just en mäklare.
Vår säljare har, som jag redan nämnt, råkat "missa" några poster vad gäller kostnaden för byggprojektet vilket gjort att jag är på alerten vad gäller hans trovärdighet.

Dessa två personer har nu gjort/sagt ett par saker som gör att jag ytterligare känner tveksamhet inför deras trovärdighet....

Mäklardamen:
När jag först ringde till henne och lyssnade om tomten nämnde hon att kommunen sagt att eftersom tomterna i området där vi ville köpa, hade legat ute så länge så erbjuder sig Borås kommun att sätta ut tomtmarkeringspinnar utan kostnad, vilket tydligen ska kosta pengar i normala fall. (snart kostar det pengar att andas)....

När nu köpet är i hamn och jag nämner detta för henne på telefon så får jag som svar att det bara varit en vikarie hon då pratade med som sade detta och att han dessutom har slutat nu och att det är tveksamt om det gäller fortfarande.
Det kan inte röra sig om stora pengar att sätta ut lite pinnar, men hos mig hissas det ändå varningsflagg...Ska absolut ringa kommunen när jag är själv hemma utan störande barn i bakgrunden för att lyssna med dem vad som gäller...

Säljaren:
Har som sagt redan råkat missa saker här och där och nu idag får jag ett mail där det står:
Hej ! 
fick till mig av LBHUS att texten i bilaga A är motsägelsefull, det står så här :

Kontraktet kan avbrytas utan kostnad för kunden fram till dessa att
avrop gjorts. Om kunden väljer att hoppa av EFTER det att bygglovs
handlingar tagit fram får de inte tillbaka den handpenning som
betalas för bygglovsritningar/handlingar. ML

Det blir moment 22 , dvs det står att kund kan hoppa av utan kostnad fram till avrop och sen står det att efter bygglovs ritningar kommit förfaller en handpenning. och handlingar kommer ju innnan avrop vilket innebär att texten blir galen :) 

 Vi måste skriva om bilaga A för att detta skall gå igenom . Obs detta är inga problem bara en teknisk sak.
 Hör av dig så pratar vi om detta :)

Givetvis är detta också vårat fel som inte tänkt på motsägelsen när vi läste igenom detta, men det var en hel del som skulle plöjas igenom och snabbt skulle det gå....När allt skulle kontrolleras så tog vi faktiskt hjälp av ytterligare en person för att kolla igenom alla bilagor som också missade det. Dessutom måste man ju någonstans på vägen faktiskt lita på att personer gör det de säger de ska göra...Dessutom är detta första gången vi bygger hus och har tyvärr inte koll på hur gången är vad gäller när handlingar kommer och avrop ska göras...

I min misstänksamma/konspiratoriska hjärna utspelar sig just nu dessa tankar:

Mäklardamen vill försäkra sig om att hon inte lovar något hon inte kan hålla och som hon sade lite i desperation över att sälja en tomt som legat ute länge till försäljning. Hon har säkert inte räknat med att jag skulle minnas just detta eftersom det sades någongång för fyra-fem månader sedan.

Säljaren har skrivit något han avbsolut varit medveten om är fel bara för att få oss att skriva under. Det är inte första gången han säljer hus nämligen. Vi står dessutom precis inför att ta fram bygglovshandlingar och det känns lite för mycket slumpartat att mailet från LB hus kommer precis nu...

För att ytterligare spä på detta så har ju kommunen visat sin inkompetens genom att ta fel på månad när vi ska betala handpenning. Den person som har hand om vårt fall trodde vi skulle betala siste april istället för att få tillträde då. Vi fick fakturan igår måndag och på den så har de bara strukit tidigare datum och ritat dit det nya med bläck. Det datumet är nu på fredag så jag satte mig med en gång igår och betalade summan.

Återstår bara att se vad som kommer ytterligare när vi väl skrivit det slutgiltiga kontraktet...Ska jag vara ärlig så tror jag inte att något husföretag/hussäljare är så mycket bättre. Inte heller mäklare tror jag kommer i någon bättre form än detta...Kommuner ska vi inte ens börja prata om....

Mycket text blev det, men ville ändå skriva av mig lite.

3 kommentarer:

  1. Hej Classic 123.
    Jo det är skillnad på säljare.
    Jag lider med er, som när ni skall uppleva det roligaste som finns, stöter på personer som på något sätt tappat känslan av service.
    Om du redan nu är upprörd, så skulle jag överväga att dra i handbromsen. Gå på magkänsla. Om inte den känns bra nu, så kommer den inte att bli bättre senare.
    Att bygga ska vara roligt, och det kan vara så mycket bättre än det du känner nu.
    Ring Niklas på Varianthus, och bara lyssna 2 minuter på hans röst och kunnande, så förstår du hur lugn man kan vara.
    Hoppas det löser sig för dig.
    //Per

    SvaraRadera
  2. Hej tänkte bara dela med mig av en ganska stor miss som min säljare gjorde.. Vi köpte en skogstomt från en privatperson, och när vi satt hos säljaren och skulle göra vår kalkyl för att se vad allt skulle gå på så frågade jag specifikt om pris på att lägga till extra fyllnad under huset då jag inte vill riskera fuktskador då vår tomt är väldigt ojämn. Han sa då att detta ej behövs då dem redan lägger på rikligt. När sedan marksnubben börjar med grunden så får vi ett samtal där han säger att eftersom vi har en skogstomt så var de tvungna att gräva ur mer jord för att komma ner till bra material att lägga grunden på och därmed fylla ut med mycket mer makadam. Vilket resulterade i att vi fick betala närmare 130'000 som ej stod i kalkyl. Siffran marksnubben sa från början var 200' men då vi genast ringde runt och klagade på detta eftersom vi frågat om det och säljaren borde tydligen vetat om detta då det är vanligt på just skogstomter så pressade de tydligen ner sina priser lite och det behövdes inte så mycket som de först trodde, men ändå! Har man en tajt budget så är det mycket pengar.. Så för att bygga hus för första gången så måste man tydligen vara expert på allt för att inte få överrasknigar. Man kan ju undra vad de hade gjort om man inte hade kunnat betala den extra kostnaden?

    SvaraRadera
  3. I min budget har jag räknat med cirka 100.000 kronor mer än vad produktionskostnadskalkylen ligger på för tillfället. Detta är pengar som jag givetvis undanhållit samtliga övriga aktörer som är inblandade. Jag har även fått löfte om eventuellt mer lån från banken om markarbetet skulle sticka iväg. Särskilt marken är ju en oviss punkt i byggandet har jag förstått.

    Min magskänsla är väl lite sisådär måste jag säga angående pers kommentar, men min budget ger inte så mycket utrymme att bygga med någon annan än LB hus har jag fått klart för mig när jag tittat runt. I alla fall inte om jag vill ha platta på mark. Jag hoppas och tror nog att allt kommer lösa sig till det bästa till slut.

    SvaraRadera