söndag 10 april 2011

Ringde runt till Borås kommun...Pratade med flera vettiga personer. 10.000 kronor kostar nya tomtpinnar...

Efter det som mäklaren sade om tomtpinnarna och att vi kanske skulle få betala nyutsättningen av dessa, bestämde jag mig för att själv ringa upp Borås kommun och försöka hitta en ansvarig i detta (ringde onsdagen 30/3). Den första jag ringde upp är den person jag tyckt är vettigast att prata med. Hon var inte där eftersom hon är sjukskriven halvtid visade det sig. Hon är bara på plats på förmiddagar mellan 8-12.

Sedan ringde jag en person på Lantmäteriet. Han berättade att det faktiskt kostar en hel del att sätta upp de där pinnarna eftersom ny mätning och sådant ska till för att få det exakt. Cirka 10.000 kronor kostar det. Lantmäteriet tar betalt av Borås kommun för detta, trots att de tillhör just Borås kommun...Eftersom kommuner är som de är så blev jag genast lite nervösare att vi trots allt skulle behöva betala detta... I vilket fall som helst så sade han att det inte var honom jag skulle prata med utan någon på markontoret (tror jag det heter).

Jag ringde åter dit och fick prata med en yngre kvinna där som var väldigt trevlig men som inte riktigt var insatt i just detta. Hon trodde dock inte att vi skulle behöva betala eftersom det ju handlar om en färdig tomt som säljs av kommunen, men hon var inte riktigt säker. Hon meddelade mig dessutom vem jag skulle prata med och det visade sig att det var just hon som var sjukskriven och som jag ringt till allra först...Så kan det gå...

Hon skulle dock inte vara anträffbar förrän måndag eftersom hon var på någon kurs hela förra veckan. När måndagen kom så ringde jag strax efter kl 8 och fick då meddelande att hon inte var inne förrän 9.35 och jag kunde inte ringa då tyvärr eftersom jag hade jobbat hela natten och behövde sova. Jag ringde åter igen på onsdag. Då var hon inte heller anträffbar, möte hela dagen. Ringde igen i fredags morse(8/4)...Då äntligen svarade hon. Hon visste precis vad det handlade om och svaret kom ögonblickligen..."Självklart behöver ni inte betala. Jag ska se till att skicka ut folk som antingen letar upp de gamla pinnarna eller som sätter upp nya åt er". Hon sade dessutom att köpeavtalet kommer om några dagar samt fakturan på resterande tomtpris. En och en halv vecka tog det, men svaret blev bra:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar