fredag 29 april 2011

Säljaren kom förbi. Nya prisuppgifter och ritningar på huset.

Idag kom säljaren förbi för att hämta upp bygglovsansökan och bygganmälan som vi skrivit under igår kväll. Anledningen till detta förfarande var ju att idag är sista datumet för att lämna in bygglovet för att de gamla reglerna ska gälla, och framförallt det gamla priset.
Min sambo var på jobbet och det var därför vi fick göra såhär för att kunna få in det idag. På något sätt så är människan alltid ute i sista sekunden...Vem minns inte år 2000-problemet...


Säljaren kommer farande som ett spjut för att hinna besöka kommunen innan öppet hus stänger klockan 11.30. Han var inne hos oss i max 10 minuter innan han snabbt styrde kosan mot Borås.

Ritningar och prisuppgift om man vill ha endast sovdelen spegelvänd....
När vi fick se ritningarna så kom vi på att vi glömt att säga till om att vi ville ha sovdelen spegelvänd. Vi tänkte att det säkerligen skulle kunna fixa sig vid ett senare tillfälle i byggandet, men valde ändå att meddela säljaren om detta.
Nu blev det ändå inte spegelvänt av nedan förklarande skäl.

Vill man vända på endast sovdelen och ha den andra rättvänd så blir det tydligen en ny projekteringskostnad eftersom man då måste flytta huskroppen en aning. Jag tror, utan att vara hundra procent säker, att den utskjutande delen, som är mindre vid ytterdörren, måste få en större utskjutande del. Denna större utskjutande del befinner sig annars på baksidan. Hur som helst så kostar detta lilla projekt någonstans mellan 40000-50000kr att genomföra, allt enligt vår säljare.  Vi kom snabbt överens om att spegelvändningen inte var så livsnödvändig.
Själv så har jag ändå velat ha det som det är nu, men fått ge mig eftersom jag ju fick min vilja igenom när det gällde valet mellan classic och limited edition. Så med andra ord är jag nöjd:-) Vill man spegelvända hela huset så ska det inte medföra någon extra kostnad vad jag förstår.

Från och med idag så sätter det med andra ord fart på ett helt annat sätt än tidigare. Nu ska vi bara vänta i upp till sex veckor innan bygglovet gått igenom och vi får börja bygga. Kul kul tycker jag. Markillen är näste man att kontakta när nu allt annat är kontaktat. Han kan börja gräva tidigast i slutet på maj har jag fått uppgift om tidigare per telefon.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att ni är på g! Själv har vi precis också kommit igång och fått färdigt bygglovet precis innan påsk. Tänkte bara nämna att bli inte besviken om bygglovet tar längre tid, vi fick reda på att det skulle ta nio veckor för vår kommun men det visade sig ta elva. Det kan ku skilja sig från kommun till kommun men de är oftast inte kända för att va snabba, så har ni möjlighet så kontakta dem lite då och då för att försäkra er om att det inte bara ligger och väntar! Hann ni få in det enligt de gamlareglerna och kostnaderna nu då?

    Häng gärna med oss på vår blogg! :-)
    www.vabeln7.se

    //Cicci

    SvaraRadera